Breaking News

ΑΠΟΨΗ: Το πραγματικό επίπεδο «υποστήριξης» της ουκρανικής αυτοκεφαλίας

Άποψη, Γνώμες 22 Aug 2019 - 10:58 AM
Συντάκτης: admin

Η μεγάλη Λιτανεία και η επέτειος του Μητροπολίτη Ονουφρίου έδειξαν τους πραγματικούς στόχους και το πραγματικό επίπεδο “υποστήριξης” της ουκρανικής αυτοκεφαλίας.

Στις δηλώσεις του ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος ανέφερε επανειλημμένα ότι «ο κύριος στόχος της εκχώρησης αυτοκεφαλίας στην Ουκρανία ήταν η επιθυμία να θεραπευθεί το υπάρχον σχίσμα και να αποκατασταθεί η ενότητα της Εκκλησίας στη χώρα».

Και το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως σπρώχθηκε από τις «εκκλήσεις και τα αιτήματα της πλειοψηφίας των Ουκρανών πιστών», καθώς και τα «άνευ όρων δικαιώματα και προνόμια του Οικουμενικού θρόνου να είναι την ανώτατη εκκλησιαστική αρχή, να δέχεται έκκλητο προσφυγή κατά αποφάσεων άλλων Τοπικών Εκκλησιών και να χορηγεί το αυτοκέφαλο, μην έχοντας υπόψη κανέναν».

Ωστόσο, τα πρόσφατα γεγονότα πουέλαβαν χώρα στην Ουκρανία έδειξαν σαφώς τους πραγματικούς στόχους της Κωνσταντινουπόλεως και το πραγματικό επίπεδο ‘υποστήριξης’ του αυτοκεφάλου τόσο στους Ουκρανούς πιστούς όσο σεολόκληρο τον Ορθόδοξο κόσμο. Θα αναλύσουμε αυτά τα γεγονότα.

Ο Τόμος της ενότητας έγινε ο Τόμος του διχασμού και οδήγησε σε μαζικές καταλήψεις των ναών και επιθέσεις εναντίον των κληρικών.

Τον Ιούνιο τουτρέχοντος έτους, 6 μήνες μετά την ένωση των σχισματικών UOC-KP και UAOC στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας (OCU) μετην υποστήριξητου Πατριάρχη Βαρθολομαίου, ο Επίτιμος Πατριάρχηςτης OCU Φιλάρετος πραγματοποίησε την ‘Τοπική Σύνοδο’ της UOC-KP και ανακοίνωσετην πλήρη αποκατάσταση της δραστηριότητάς της. Οι υποστηρικτές του Φιλάρετου ανακάλεσαν τις υπογραφές τους από την απόφαση της Ενωτικής Συνόδου, διεκδίκησαν τα αποκλειστικάδικαιώματά τους να διαχειριστούν τα μοναστήρια και τις επαρχίες που ήταν προηγουμένωςστην UOC-KP και αρνήθηκαν να αναγνωρίσουν τους όρους του Τόμου, οι οποίες «στερούν την Ουκρανική Εκκλησία τις ενορίες στο εξωτερικό και την καθιστούν απόλυτα εξαρτημένη από το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως».

Έτσι, έξι μήνες μετά την παραλαβή του ‘ενοποιητικού’ Τόμου, η Ουκρανική Ορθοδοξία επέστρεψεστην κατάσταση όταν τρεις ανταγωνιστικές Ορθόδοξες Εκκλησίες λειτουργούν ταυτόχρονα στη χώρα. Αυτές οι εσωτερικές διαμαρτυρίες των Εκκλησιών άλλαξαν σε επιδρομέςτων ναών και σε επιθέσεις εναντίον κληρικών, που λαμβάνουν χώρα με την ενεργό συμμετοχή κυβερνητικών αξιωματούχων και ενόπλων ριζοσπαστών ακτιβιστών. Μέχρι πρόσφατα, τα κύρια θύματα παράνομωνενεργειώνήταν κληρικοί και ενορίτες της UOC-MP. Ωστόσο, τοντελευταίο μήνα ο αριθμόςτων καταγγελιών από υποστηρικτές της UOC-KP έχει αυξηθείσημαντικά.

Η Μεγάλη Λιτανεία έδειξε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των Ουκρανών πιστών υποστηρίζειτην κανονικήΟυκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία

Στις 27 Ιουλίου, την παραμονήτης 1031ης επετείου της βάπτισηςτης Κιεβινής Ρωσίας, η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία πραγματοποίησε τη Μεγάλη Λιτανεία με θαυματουργικές εικόνες και ιερά λείψανα των ομολογητών της πίστεως στους δρόμους του Κιέβου. Σύμφωνα με τον Πρωτοσυγκελλεύων της Επαρχίας Κιέβου της UOC-MP Μητροπολίτη κ. Αντώνιο: «Η Μεγάλη Λιτανεία ενώνει διαφορετικούς ανθρώπους από όλη την Ουκρανία όχι με πολιτικά συνθήματα, αλλά με μια ειλικρινή προσευχή για την Ουκρανία, τονουκρανικό λαό και την κανονική Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία».

Σύμφωνα με διάφορες εκτιμήσεις, από 100 έως 300.000 πιστοί συμμετείχαν στην θρησκευτική πομπή που διοργάνωσε η UOC-MP, που γέμισαν σχεδόν όλο το κέντρο του Κιέβου. Και αυτό, ακόμα και σύμφωνα μετις απλές εκτιμήσεις, είναι σχεδόν δεκαπλάσιο του συνολικού αριθμού των συμμετεχόντων στην πομπή που οργανώθηκε την επόμενη μέρα από την UOC-KP και την OCUμε την ενεργό υποστήριξη μιας ειδικά αφιχθείσας αντιπροσωπείας του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως.

Η επέτειος του Μητροπολίτη Ονουφρίου έδειξε το μέγιστο επίπεδο υποστήριξης της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας από την πλευρά των ΤοπικώνΕκκλησιών.

Λίγες εβδομάδες πριν από τηνΛιτανεία οι εκπρόσωποι των 11 Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών έφτασαν στο Κίεβο για να συγχαρούν τον Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ. Ονούφριο, με αφορμή την 5η επέτειοτης ενθρόνισής του ως προκαθημένου της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και την 75η επέτειο και να υποστηρίξουν την κανονική UOC-MP. Οι ιεράρχες των Τοπικών Εκκλησιών όχι μόνο συμμετείχαν στην Ιερά Αγρυπνία και στη Θεία Λειτουργία, αλλά επίσης πραγματοποίησαν κοινή δήλωση για τα ΜΜΕ.

«Η παρουσία μας εδώ σημαίνει άνευ όρων στήριξη της κανονικότητας της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και της λειτουργικής της ενότητας με ολόκληρο τον Ορθόδοξο κόσμο», – δήλωσε ο Μητροπολίτης κ. Μελέτιος από την Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλεξάνδρειας.

Επιπλέον, ο Μητροπολίτης από την Ορθόδοξη Εκκλησία της Κύπρου κ. Ησαΐας, εκμέρους των εκπροσώπων των Τοπικών Εκκλησιών απευθύνθηκε στις αρχές της Ουκρανίας με αίτημα να διασφαλίσουν ίσα δικαιώματα για τους πιστούς όλων των θρησκειών και να επιστρέψουν τις καταληφθείσες εκκλησίες της UOC-MP στους ενορίτες. – «Ζητάμε να επιστρέψουν τους ναούς στους ανθρώπους που εκδιώχθηκαν από τους ναούς τους και προσεύχονται σε ακατάλληλα δωμάτια και να αποκατασταθούν τα δικαιώματά τους».

Αυτή σχεδόν η ομόφωνη υποστήριξη της UOC-MP από τις Τοπικές Εκκλησίες έρχεται σε έντονη αντίθεσημετην πραγματική απομόνωση στην οποία βρέθηκε ο επικεφαλής της OCUΜητροπολίτης Επιφάνιος τόσο την ημέρα των ονομαστήριων του, όσο και κατά τη διάρκεια τηςσυμμετοχής του στουςεορτασμούς σχετικάμε τα ονομαστήρια του Πατριάρχη Βαρθολομαίο. Και δείχνει σαφώς ότι οι Τοπικές Εκκλησίες δεν είναι έτοιμες, χωρίς πανορθόδοξησυζήτηση, μόνο με εντολήτου Βαρθολομαίου, να υποστηρίξουν νέους ορθόδοξους κανόνες και να αναγνωρίσουν σχισματικούς.

Οι πραγματικοί στόχοι του Βαρθολομαίου και ο ρόλος τηςουκρανικής αυτοκεφαλίας για αυτούς τους σκοπούς

Τα γεγονότα του βαθύτερου σχίσματος στην Ορθοδοξία της Ουκρανίας και η ενίσχυση της υποστήριξης της κανονικήςΟυκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας τόσο μεταξύ Ουκρανών πιστών όσο και από Τοπικές Εκκλησίες είναι τόσο προφανείς που απλώς ωθούν τον Οικουμενικό θρόνο να αλλάξει την πολιτική του για το ουκρανικό ζήτημα και τουλάχιστον να συγκαλέσει την πανορθόδοξη Σύνοδο. Για μια συνολική συζήτηση σχετικά με την κατάσταση στην Ουκρανία και την πρόληψη του βαθύτατου σχίσματος ήδη στο επίπεδο ολόκληρου του Ορθόδοξου κόσμου.

Ωστόσο, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος αρνείται κατηγορηματικά να το πράξει και αντίθετα αυξάνει την πίεση στις Τοπικές Εκκλησίες, συνεχίζοντας να επιμένει στο αποκλειστικό του δικαίωμα να λαμβάνει αποφάσεις χωρίς συντονισμό μαζί τους.

Η θέση αυτήεξηγείται από τη μακροπρόθεσμη στρατηγική του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως που αποσκοπεί στη δημιουργία νέων κανόνων του παιχνιδιού στην παγκόσμια Ορθοδοξία, όπου οι Τοπικές Εκκλησίες πρέπει να αναγνωρίσουν το πρωτείο και τα ειδικά δικαιώματα του Οικουμενικού Θρόνου, να περιορίσουν τις δραστηριότητές τουςστα σύνορα των εθνικών κρατών και να εγκαταλείψουν σταδιακά τις ενορίες και τις επαρχίες στο εξωτερικό υπέρ της Κωνσταντινουπόλεως. Ως αποτέλεσμα, ο Βαρθολομαίος θα μπορέσει να μετατραπεί από τον ‘πρώτο μεταξύ των ίσων’ στον πραγματικό επικεφαλής της Ορθόδοξης Εκκλησίας και να αποκτήσει δύναμη συγκρίσιμη μ’ εκείνη του παπισμού.

Και αυτή η θέση εξηγείται και από τον ειδικό ρόλο που πρέπει να διαδραματίσει η OCUστην πορεία προς την επίτευξη των πραγματικών στόχων της Κωνσταντινουπόλεως.

Πρώτον, η αναγνώριση από τιςΤοπικές Εκκλησίες της ουκρανικής αυτοκεφαλίας θα σημαίνει αυτόματα την συμφωνία τους με τουςνέους κανόνες του παιχνιδιού, τους οποίους προσπαθεί να εδραιώσει το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως. Έτσι, σύμφωνα με τους όρους του Τόμου για την OCU «η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας αναγνωρίζει ως επικεφαλής τον Οικουμενικό Θρόνο, καθώς και άλλοι Πατριάρχες και Προκαθήμενοι, αναγνωρίζουν το αναφαίρετο δικαίωμα του Οικουμενικού Θρόνου να εγκαθιδρύσει τα σταυροπηγία σε οποιαδήποτε επικράτεια και να δέχεται έκκλητο προσφυγής από όλες τις Τοπικές Εκκλησίες, αρνιέται από τιςενορίεςσο εξωτερικό υπέρτουΟικουμενικούθρόνου και αναγνωρίζειτιςιδιαίτερες κανονικές προνόμιες στις διασπορές».

Δεύτερον, η OCU πουεξαρτάται εξ’ ολοκλήρουαπό την Κωνσταντινούπολη, ακόμα και μετάτημερική αναγνώρισήτηςμπορεί να μετατραπεί σεένα ισχυρό όπλοστα χέρια του Βαρθολομαίου. Και θα είναι η πρώτη Εκκλησία, χωρίς συζητήσεις και όρους, θαστηρίξει και θα αναγνωρίσει δημοσίως όλες τις νέες πρωτοβουλίες του Οικουμενικού Θρόνου, με στόχο την ενίσχυση του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως και την αποδυνάμωση άλλων Τοπικών Εκκλησιών. Είτε πρόκειται για την εκχώρηση αυτοκεφαλίας στην Εκκλησίας της Μακεδονίας, του Μαυροβουνίου ή της Αμπχαζίας, είτε για απορρόφηση των ενοριών της Βόρειας Αμερικής ή της Δυτικής Ευρώπης των Εκκλησιών της Αντιοχείας, τηςΡωσίας, της Ρουμανίας ή οποιασδήποτε άλλης Ορθόδοξης Εκκλησίας.

Ο Αλεξέι Σμιρνόφ είναι Ουκρανός δημοσιογράφος, αναλυτής, ειδικός σε εκκλησιατικά θέματα. Γράφει στα Vesti, Argumenti i Fakti κάνει πρόγραμμα τα κανάλια 112 και το NewsOne στην Ουκρανία. 

Δείτε επίσης

ΤΣΙΠΡΑΣ: Tο κοστούμι του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης πέφτει ακόμη… στενό

Tο κοστούμι του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης πέφτει ακόμη στενό στον Αλέξη Τσίπρα. Η συμπλήρωση ενός …